Followers

Search This Blog

Friday, November 13, 2009

Sarang Labah Labah Tertua Ditemui



Sarang halus labah-labah yang dibuat sekitar 140 juta tahun lalu telah ditemui terawet di dalam batu ambar.Sarang yang ditemui di Sussex, Inggris itu telah terawet ketika getah damar menggenanginya sebelum mengeras dan membatu. Dalam batu yang sama ditemukan juga sisa tanaman, kotoran serangga, dan mikroba purba.

Awetan getah damar yang menjadi batu amber seringkali memerangkap haiwan kecil seperti semut,labah2 dan lain2 serangga.

"Ini adalah sarang labah-labah paling tua yang pernah ditemui menurut catatan fosil kami," Ulas saintis Martin Brasier dari Universiti Oxford.


Brasier dan rakan-rakannya memanfaatkan teknik komputerisasi yang disebutconfocal microscopy untuk merekonstruksi kembali dan meneliti sarang tersebut beserta sampelnya. Beberapa hal, termasuk simpul yang disambung menggunakan cairan lengket, menunjukkan bahawa sarang tersebut dibuat oleh labah-labah yang berkerabat dengan labah-labah kebun moden

"Labah-labah ini juga meletakkan cairan lengket di sepanjang sarangnya untuk memerangkap mangsa mereka," kata Brasier. "Sisa-sisa cairan lengket itu juga ikut terawet dalam batu ambar.

Analisis mengenai sarang tersebut juga memberi petunjuk tentang makanan labah-labah. Saya kira, berdasar bentuk jaringnya, haiwan ini seangkatan dengan serangga terbang, seperti lalat dan nenek moyang lebah, tawon, serta kumbang," kata Brasier.

Pada Tahun 2006, para saintis telah menemui sarang labah-labah yang telah terawet di dalam batu ambar. Usianya diaggarkan sekitar 136 juta tahun. (lama tuh)..

No comments:

Post a Comment