Followers

Search This Blog

Thursday, December 31, 2009

epy new year







selamat tingal 2009...
semoga 2010 yg bkal menjelma ni akan lebih kejayaan d dunia dan d akhirat..



Blog Advertising

Tuesday, December 29, 2009

Tips Mengatasi kemurungan




Penyakit kemurungan atau juga dikenali sebagai depression, ini terbahagi kepada pelbagai jenis mengikut tahap dan kecenderungannya. Namun kemurungan yang paling lazim boleh dikenal pasti kepada tiga jenis utama, iaitu; Major Depression, Mild Depression, dan Manic Depressive.


Punca

- Sosialisasi keluarga
- Faktor genetik
- Kehilangan sesuatu yang amat disayangi
- Penyakit yang berpanjangan
- Apa-apa fenomena yang berlaku secara drastik dalam diri
- Rasa rendah diri yang keterlaluan
- Masalah yang terlalu berat sehingga dirasakan tidak mampu untuk dipikul

Tips Mengatasi Kemurungan

- Belajar menjadi tenang dan bersabar
- Jangan terlalu high expectation sehingga sukar dicapai
- Perancangan tugas agar teratur
- Jangan terlalu mengharap diri sendiri
- Elakkan bersendirian. Habiskan masa dengan orang tersayang
- Libatkan diri dengan aktiviti yang membolehkan anda berfikiran positif
- Setiap keputusan yang berat harus dibincang dengan pihak kedua, dan melihatnya secara objektif

Blog Advertising

Tuesday, November 17, 2009

mata ku masih bulat




nmpak nya dh 2 b'turut ari ak tdo lwt ni...
pas subuh bru timbul rsa ngtok..
myb ni sbb kesan time exam ari2..
so t'bwk2 la smpai skrg...

jab lg ak nk p anta kertas cadangan tajuk utk psm..
mntak2 tajuk ak 2 d tima la oleh panel..
wlaupun tajuk ak 2 x strong tp doa2 la x kna rejet...

myb jab lg gak nk pa anta fomat lptop ak ni..
huhu..
dh lembab sgt dh lptop ni..tp x pa warenti da lg..hehe
t'pksa la b'pisah sebentar dgn lptop ni..
huhu



Blog Advertising




cara mengenal barangan dari kulit babi

Blog Advertising


Sekarang ini terdapat pelbagai jenis barangan kulit seperti kasut, beg tangan dan sebagainya yang diperbuat daripada kulit babi. Biasanya barangan daripada kulit babi ini tidaklah mahal mana harganya kalau dibandingkan dengan barangan dari kulit binatang lain. Barangan kulit babi ini terdapat di mana-mana sebenarnya termasuklah di kompleks beli-belah.

Antara cara untuk kenal pasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :

1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK. Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli je. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti ini:


2. Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.


3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.


4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.


rahsia tulisan

Blog Advertising




Tiap manusia ini mempunyai corak tulisan yang berbeza-beza. Walaupun ada yang cuba untuk meniru tulisan orang lain, tapi jika diperhatikan sebaik mungkin pasti ada perbezaannya. Dipercayai, melalui tulisan juga kita boleh belajar mengenali diri seseorang. Wah! Ini sudah bagus kan? Tapi ada syaratnya. Alah, bukannya susah. Tapi tulisan yang hendak di’baca’ itu mestilah ditulis dalam keadaan tenang. Seandainya ia ditulis dalam mood yang tak tenteram dan tergesa-gesa, mungkin tulisan itu lebih kotor dan hodoh.. Itu tak boleh dikira kerana bentuk tulisan yang tergambar itu bersifat sementara saja.

[Tulisan berubah-ubah]
Ada orang yang bentuk tulisannya tidak pernah berubah-ubah sejak dari dulu lagi. Ha..itu menandakan bahawa dia juga seorang yang sukar untuk berubah. Maknanya dia lebih suka mengekalkan personaliti dirinya yang sedia ada sejak dulu. Sebaliknya jika tulisannya sering berubah-ubah, bermakna dia sentiasa mengalami pembentukan dan pembangunan personaliti dirinya malah dia juga bersikap individual. Dari segi membuat sebarang keputusan, orang yang tulisannya tidak berubah sejak dulu lagi lebih tetap pendirian dan lebih tegas. Manakala mereka yang sering berubah corak tulisan mereka dikatakan lebih mudah untuk berubah fikiran. Bukan bermaksud mereka ini tidak berpendirian langsung tapi keputusan mereka itu masih boleh dipengaruhi oleh orang lain.

[Kecondongan tulisan]
Tegak - Sekiranya tulisannya itu tegak saja bermakna dia seorang yang rajin, bertanggungjawab, pandai bergaul dengan orang lain dan sikapnya amat menyenangkan. Dia juga mampu membuat keputusan dengan wajar dan tepat.

Condong ke kanan - Orangnya bersikap terbuka sama ada dalam pergaulan biasa atau hubungan cinta. Namun dia ini juga sentiasa memerlukan bantuan dan tunjuk ajar daripada orang lain dalam apa juga yang dilakukannya. Dalam erti kata lain, mereka ini kurang yakin dengan tindakan yang diambil dan memerlukan pendapat dan pandangan orang lain untuk menyakinkan diri mereka sendiri. Mereka juga mudah ditimpa perasaan cepat bosan jadi sebab itu cukup pantang kalau mereka kena tunggu lama!

Condong ke kiri - Dia ini seorang yang sensitif walaupun mungkin dari segi luaran nampak dia ini seolah-olah tak kisah sangat. Selain itu, dia juga seorang yang amat berhati-hati dalam apa juga yang dilakukannya kerana dia tidak mahu timbulnya sebarang penyesalan di kemudian hari nanti. Walau bagaimanapun jangan tak tahu, mereka ini seorang yang cukup setia kepada orang yang dicintainya! Cayalah!

[Saiz tulisan]
Besar - Ini menandakan dia seorang yang kurang matang namun dia inginkan orang lain mengikut caranya. Sebab itu mungkin akan timbulnya perselisihan dengan orang sekeliling. Bahkan dia juga amat gembira jika ada orang yang memandang tinggi terhadap keupayaan dirinya.

Kecil - Bentuk tulisan kecil ini menandakan dia seorang yang berfikiran jauh dan bersikap akademik. Selain itu dia juga sebenarnya seorang yang sensitif dan mudah tersentuh jiwanya.

Semakin lama semakin besar - Jika dilihat, mulanya saiz tulisannya taklah besar sangat tapi semakin banyak dia menulis, saiznya bertambah besar. Ini menandakan dia seorang yang berfikiran terbuka tetapi agak kurang berhati hati dalam tindakannya.

Semakin kecil - Ha.. ini pula membawa maksud bahawa dia seorang yang cukup berhati hati tetapi suka menyimpan rahsia. Tapi awas, dia mungkin sanggup berbohong untuk menutup kesalahan dirinya. Kata orang, bohong sunat!

[Bentuk tulisan]
Lebar - Ia menandakan bahawa dia seorang yang aktif dan suka melibatkan diri dalam pelbagai persatuan dan pertubuhan. Selain itu dia juga gemar mengembara sambil bercuti. Tapi nampaknya dia ini kurang bijak dalam menjaga hati teman-teman.

Tulisan kurus - Ternyata dia akan melakukan perkara-perkara yang hanya digemarinya saja.

Tulisan bersegi empat - Otak matematik rupanya dia ni.

Tulisan bulat - Ini menandakan dia seorang yang suka bergaul dan penyayang.

Bersambung - Pemikirannya berdasarkan logik.

Bercerai cerai - Segala tindakannya lebih cenderung mengikut gerak hatinya saja!

[Jarak tulisan]
Tulisan jauh - Sekiranya dia mempunyai jarak antara tulisan agak jauh, bermakna dia sukar didekati dan tak suka orang lain terlalu rapat dengan dirinya. Bukan apa, jika dia mungkin akan bersikap mengongkong atau bergantung pada orang-orang yang rapat dengan dirinya itu.

Tulisan rapat - Memang mudah untuk berdampingan dengan dia ini kerana dia juga berfikiran terbuka.

[Ruangan di tepi]
Perhatikan ruang yang ditinggalkan pada muka surat itu. Sekiranya :
Ruang kiri kanannya sama, jarak ruang di kiri dan kanan muka surat itu adalah sama besarnya -Itu bermakna dia seorang yang berfikiran optimistik.

Ruang muka surat sebelah kiri kecil - Itu menandakan dia seorang yang amat sensitif sebenarnya!

Ruang muka surat kanan kecil - Sememangnya dia seorang yang rajin namun sukar membuat pertimbangan yang sewajarnya.

Penuh satu muka surat - Ternyata dia seorang yang amat tegas dan mempunyai banyak ide bernas yang boleh dikongsi bersamanya

Sunday, November 15, 2009

diner time











teknologi elektrik



esk merupakan last paper utk sem ni..
haha.. gumbira ati ni, x saba rsanya nk buang suma paper2 yg nyemak kt ats meja ak ni..
dh la meja ni kcek.
ni da hint ckit2 utk bdk2 clas:

1) hukum ohm
2)hukum ohm
3)hukum kirchoff
4)litar RLC(siri shj)
5) pembilang fasa
6) tranformer
7)motor

hint dh bg..so harap leh la jwb esk..
hehe..

gud luck utk suma..

Friday, November 13, 2009

Sarang Labah Labah Tertua Ditemui



Sarang halus labah-labah yang dibuat sekitar 140 juta tahun lalu telah ditemui terawet di dalam batu ambar.Sarang yang ditemui di Sussex, Inggris itu telah terawet ketika getah damar menggenanginya sebelum mengeras dan membatu. Dalam batu yang sama ditemukan juga sisa tanaman, kotoran serangga, dan mikroba purba.

Awetan getah damar yang menjadi batu amber seringkali memerangkap haiwan kecil seperti semut,labah2 dan lain2 serangga.

"Ini adalah sarang labah-labah paling tua yang pernah ditemui menurut catatan fosil kami," Ulas saintis Martin Brasier dari Universiti Oxford.


Brasier dan rakan-rakannya memanfaatkan teknik komputerisasi yang disebutconfocal microscopy untuk merekonstruksi kembali dan meneliti sarang tersebut beserta sampelnya. Beberapa hal, termasuk simpul yang disambung menggunakan cairan lengket, menunjukkan bahawa sarang tersebut dibuat oleh labah-labah yang berkerabat dengan labah-labah kebun moden

"Labah-labah ini juga meletakkan cairan lengket di sepanjang sarangnya untuk memerangkap mangsa mereka," kata Brasier. "Sisa-sisa cairan lengket itu juga ikut terawet dalam batu ambar.

Analisis mengenai sarang tersebut juga memberi petunjuk tentang makanan labah-labah. Saya kira, berdasar bentuk jaringnya, haiwan ini seangkatan dengan serangga terbang, seperti lalat dan nenek moyang lebah, tawon, serta kumbang," kata Brasier.

Pada Tahun 2006, para saintis telah menemui sarang labah-labah yang telah terawet di dalam batu ambar. Usianya diaggarkan sekitar 136 juta tahun. (lama tuh)..

Wednesday, November 11, 2009

bimbingan kaunseling


esk merupakan paper yg ke 5..
berasa epy + serabut..
yg epy nye sbb tngal 1 lg paper nk abeh..
yg serabut lak sbb xtau nk bca pa..
wlaupn dpt gak hint ckit2 dr ustaz husin tp ttap xtau nk bca pa sbb nye clas ak ni ustaz husin bg silibus lma, clas yg lg 1 lak lect dia bg silibus bru..
so kompius la ckit..huhu
dh la esk ni exm ptg..
dh kompom2 la ngatok time 2..
huhu...

k la..
nk p smbung belek2 kertas yg ak salin..bye2

Sunday, November 8, 2009

Saturday, November 7, 2009

tingal 3 paper lg...

nmpk nya 3 paper dh ak tempuhi..
tp suma nya cm x dpt wt je..
huhu..
xpa2...
msih da 3 lg paper..
so kna la stdy btol2...

cti ni kna pk kn nk isi pa kt borang pojek sarjana muda(psm)..
penyelia ak dh dptkn dh..
dh siap cop lg borang psm ak 2 wlaupun x isi pa2..
haha...

tp tajuk yg tn aji bg kt ak 2 cm ssh nk wt..
huhu..
ak nk wt tajuk gear ak 2, tp tn aji 2 cm x bpa nk stuju..
huhu..
ak pn tima la tjuk dia..
asalkn jnji tajuk ak 2 tima oleh fakulti..

Friday, October 30, 2009

org kg ak


MOHD. YUSRI menunjukkan lakaran kartun serta peta Semenanjung Malaysia yang dilukis di rumahnya di Hutan Kampong, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Jika remaja sebaya dengannya sekadar pandai melukis kartun, Mohd. Yusri Mohd. Yusof, 11, pula cekap melukis peta.

Kebolehannya melukis peta banyak negara di dunia mengagumkan guru-gurunya di Sekolah Kebangsaan (SK) Hutan Kampong di sini.

Dia bukan sahaja boleh melakar sempadan sesebuah negara tetapi juga rupa bentuk bumi dengan kehalusan menyamai paparan buku atlas.

Bakat Mohd. Yusri juga terserlah pada kemampuannya melukis banyak bangunan bangunan pencakar langit dunia dengan hanya menggunakan pensil 2B.

Semuanya bermula apabila dia melihat watak kartun Naruto dalam komik dan di televisyen sejak berusia sembilan tahun.

"Mula-mula saya lukis kartun watak Naruto kerana terlalu minat dan kemudian mencari asal-usulnya di laman web interaktif Google Earth.

"Apabila saya tahu Naruto berasal dari Jepun, saya mula meminati hobi melukis peta dunia,'' katanya.

Mohd. Yusri mendakwa boleh melakar peta Malaysia dengan lengkap dalam masa 30 minit.



org kg ak 2!!
hahaha...
org hutan kg suma pndai2..haha

exam lak..huhu



mlas btoi ak nk stdy ni..
mngu dpn dh stat paper dh tp 1 habuk x stdy lg ni..
abeh la ak sem ni..
huhu...

ni lak list exm yg sdg tngu ak..
huhu

- titas(2/11/09)
-mekanik tanah(5/11/09)
-pengautomatan(6/11/09)
-pengalatan elektrik & elektronik(10/11/09)
-bimbingan kaunseling(12/11/09)
-teknologi elektrik(16/11/09)

kpd suma bdk clas slmt stdy n jwb la soklan yg kuar..haha
maaf la klu kwn kmu ni klu da mlakukan ksilapan ke,t'kasar bahasa ke,mnguris pasaan ke...
hehe

Monday, October 19, 2009

open umah..

perti yang aku gtau sebelum nie..aku ngn budak2 kelas aku akn g umah terbuke lectrer aku kan..so semalam aku ngn sebahagian budak kelas aku konvoi beramai2 g umah lectrer aku nie..ade 2 orang..sorang lectrer, ajar aku pengautomatan industri..sorang nie plak PA aku..dah 2 kali raya xpnh pun g umah PA aku nie..so taun nie aku ngn budak2 lain nekad la nk g umah beliau nie..n akhirnya tercapai gak..

nak citer gak ckit alkisah pejalanan yang mengambil masa gak la nk smpai umh lectrer aku nie...kami budak2 laki naik moto..ade 4 bijik mto smua..budak pompuan lak de naik kete ade naik moto..

1st kami nk g umah tuan aji Jam..lectrer pengautomatan aku..tuan aji nie dok dah la jauh nun kat pt. sulong..dah nk smpai semerah dah..lau kire2.. mybe ambik mase 40 ke 50 minit la kot smpai lau bawak 70-100km/j..cm aku slalu bawak balik smeerah la..hihi..p di sebabkan x tau umah tuan aji nie kat ne..so kami ambik mase lebh kurang tmbah tolak sejam lebih gak la baru smpai..mane x nye..pusing kt tmpat yang same je ntah bape kali..nie sebb orang yang bagi direction tu slah la nie..dh la ngh panas terik..perut pun dah lapar..so kami pun g la tnye kt orang2 tepi2 jalan OTW nk g umah tuan aji nie..'bang.tman perindustrian pt sulong kt ne"..dh tnye tu akhir nye jmpe gak tman tu..huhu..

last2 smpai gak umah tuan aji jam dalm kol 1 kot..smpai2 je tgk yang dtg tu smua staf2 je..xde pun student..segan pun de gak..p wat muke x malu je..yela .nk malu pe..dh tuan aji jemput kn..p dah lame gak duduk baru la ade 4 orang g student seksyen lain yang smpai..

dh g umah terbuka nie mesti la mkn kan..so aku ngn kwn aku pe g..dh la tuan aji sediakan satay..mmg kami bedal saty je la dulu..dah kenyang satay n ber ingat kt orang lain gak..so kami pun tuka menu lain..aku ambik laksa ja..sebab dh kenyang mkn satay..hihi..

dh kenyang semua kami pun balik sebb nk g umah tuan aji usop lak,,PA kami..nk g umah tuan aji usop nie xsush..senng je..sampai kat sane dah selesai mkn n minum..kami tunggu bdak pmpuan lak..smntara tunggu tu kami wat la umah tu mcm umh kami sndri..siap bukak tv tgk bola g tu..haha..pas selsai smua kami pun balik la..

so,, pasnie mmg xde umah terbuka dh..umah tertutup byk la..haha..nk g umah trbuka n mkn free g kena la tnggu raya tuan depan ..xpun g umah orang kawen..haha..k la..time g umah lectrer aku ni aku da la ambk gmbar sekeping dua..nie aku da letak kat bawh..so..layan..zzzzzzz..(hmmm..sedapnye satay..yummmy..haha)


ni kt umah tuan haji jamuludin



ni lak kt umah tuan aji yusof.. P.A kmi

ni sate yg 1 st round..
ni bru ckit..haha



copy dr blog halim..
haha..
ak mls nk tulis sbb bnda sma je..

Friday, October 16, 2009

Penyebab anda boleh lupa

Makan kepala ikan

- Organ dlman binatang seperti hati. Limpa, jantung, perut & yg seumpamanya melainkan atas nasihat doktor utk keperluan kesihatan.

- Makan Makanan yg tercemar oleh semut kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yg menyebabkan daya ingatan menjadi lemah.

- Jgn makan berlebihan (makan semasa lapar berhenti sebelum kenyang).

- Jgn minum air antara suapan makan. Maksudnya, jgn minum sebelum anda selesai makan.

- Elakkan sukan yg boleh menyebabkan gegaran yg kuat kpd kepala seperti tinju, gusti & sebagainya.

- Pergaduhan/berkelahi sesama sendiri dgn memukul kepala juga boleh menyebabkan penyakit lupa. Gegaran di kepala yg kuat & terlalu kerap akan mengakibatkan kadar sejenis bahan kimia yg dipanggil 'dopamin'akan berkurangan di dlm sel-sel otak. Lalu mengakibatkan daya ingatan yg lemah & otot-otot yg kurang bermaya.

Saturday, October 10, 2009

byk btoi asemen ak x ciap lg ni..
ni bru 2 je yg ciap..
pngukuran = ciap
grafik = ciap
dlm p'hitungan ni da byk lg yg x ciap ni..
huhu...
kla..
nk smbung wt..
hehe

Thursday, October 8, 2009

rahsia air

1. Amalkan byk minum air masak suam. Amalkan juga minum sekurang2nya satu gelas air masak suam setiap kali sebelum tidur &
setiap pagi sebaik bangun dpd tidur. Amalkan juga berselawat ke atas nabi Muhammad s.a.w semasa minum di waktu pagi ini.

2. Amalkan minum air setengah jam sebelum makan & jangan minum air semasa makan. Selepas makan peruntukkan sekurang2nya 2 jam sebelum minum air (kalau boleh ler). Ini dikatakan dpt mengelakkan kita dpd perut buncit.

3. Elakkan dpd mandi malam. Selain dpd mudah terdedah kpd penyakit paru2 berair ia juga mengelakkan kita dpd mudah terkena penyakit lenguh2 tulang.

4. Jgn gunakan air bertakung yg terkena panas matahari utk mencuci muka. Ini dikatakan akan menyebabkan pigmentasi, panau & jeragat pd kulit.

5. Utk menghilangkan sedu, minum byk air diikuti selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w.

6. Utk menghilangkan sakit tekak, selain dpd minum air rendaman kembang semangkuk, cuba embunkan air masak semalaman & minum keesokan harinya.Insya-allah sakit tekak akan berkurangan.

7. Selain dpd air biasa, air bilasan beras juga ada gunanya. Utk mengelakkan muka dpd timbul jeragat, amalkan membilas muka dgn air bilasan beras yg kedua.

8. Bagi mereka yg mengalami penyakit keputihan, cuba amalkan minum airbilasan beras yg kedua setiap hari selama 3 hari berturut2.

9. Utk menyuburkan tanaman pula, gunakan air bilasan basuh kain sbg baja utk tanaman.Dikatakan bhn organik pd air bilasan kain dpt menyuburkan tanaman.

10. Utk meredakan demam panas atau sakit pening kepala, embunkan air rendaman kacang hijau semalaman. Selepas itu sapukan air ni ke kepala. Insya-allah panas akibat demam atau pening kepala akan reda.

11. Air juga merupakan petua utk penjagaan suara bagi yg gemar menyanyi & mengaji. Selain dpd mengamalkan byk minum air suam, penjagaan suara boleh dibuat sewaktu mandi. Semasa mandi sedut air ikut hidung sehingga terasa berdengung di kepala. Amalan ini dikatakan dpt mengelakkan suara dpd pecah.

12. Utk awet muda pula, bila mandi, jirusan air hendaklah dimulakan dr kaki & naik sehinggalah ke kepala. Begitupun menurut pakar
perubatan, cara begini bagus diamalkan utk mengelakkan kejutan pd kepala & jantung bila terkena air khususnya jika mandi awal2 pagi.

Selamat mencuba & semoga ianya bermanfaat utk kita semua.

Wednesday, October 7, 2009

penempatan guru d bekukan??

Baru-baru ini, Timbalan Naib Canselor Akademik & AntarabangsaUniversiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Dr. Zakaria Kasa mengeluarkan kenyataan dengan memaklumkan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia. Manakala penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.(Nasib baik beritahu dan memang patut diberitahu pun kerana itu hak mereka)


Itulah yang dikatakan sekarang, kuantiti melebihi kualiti. Itu yang jadi pada bakal guru pada hari ini, tangkap muat sahaja. Yang aniaya, anak-anak yang bersekolah. Lebih-lebih yang terkebelakang seperti anak-anak dari Sabah & Sarawak. Dahla…ketinggalan, dihantarnya pula guru-guru baru yang masih mentah dalam bidang pendidikan mengajar di sana. Erm…….

Masalah seperti terdapat graduan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah adalah merupakan masalah yang sinonim berlaku dalam skop perguruan pada hari ini dan juga apabila kementerian pendidikan berpecah menjadi kementerian pengajian tinggi dan kementerian pelajaran.

bite ni ak copy..hehe

cm na la nsib ku pas ni..huhuhu

Friday, October 2, 2009

mkn smpai kyg..

seperti yang d jnji kn td bru ak dpt gmba aini..
ni la gmba yg da imej ak time p umah t'bukak en.noza..
maklum la kmere org,mst la gmba ak ckit je..
hehhe..

setelah penat belasah sate dgn laksa..kini giliran kuih rya lak..
hehe..


ak n joe mkn tanpa menghirau kn tetamu yg da..
jnji prot ak kyg..
hehe

Thursday, October 1, 2009

prot ku kembali bulat...

setelah menerjah umah en noza td..
mlm ni dh msuk kli ke3 mkn mlm ku d sapot..
hahaha..
jimat lg duit ak..

td kt umah en.noza mmg byk la ak belasah mknan kt umah dia..
antaranya ialah:
1)sate...paling byk ak mkn..hehehe
2)laksa joho... msuk ni bru kli ke2 ak mkn...huhu
3)nsi impit + kuah spegeti... b'ketol2 nsi 2 ak mkn..
4)kuih rya..byk gak memakan nya..
sory la gmba x dpt nk upload lg sbb td gna kamera aini..
jab lg dia bg ak upload la..

Tuesday, September 29, 2009

Fenomena kena tindih



Janganlah kite ni selalu tuduh hantu le, jin le, tahyul semua tu. Fenomena kena tindih kepercayaan dan kebenaran just to share. Aku baca segmen pengalaman menyeramkan dalam book and readings, banyak sangat orang dok cerita pasal pengalaman kena tindih ni. Betul ker kena tindih disebabkan gangguan makhluk seperti jin atau hantu?

Orang ramai describe kena tindih seperti takleh gerakkan seluruh badan, hujung jari, terasa berat kat dada, nampak benda-benda pelik (hantu, makhluk hitam dan sebagainyer). Kalau aku tanya sini, mesti ramai jawab pernah kena. Aku pun jujur pernah ada pengalaman kena 'tindih' ni masa skolah menengah dulu. Ada la dalam 3-4 kali jugak, masa tu aku sedar boleh bukak mata separuh. Aku tau aku sedar tapi tak boleh gerak. Kadang-kadang geram, sebab tak boleh gerak pastu 5 minit baru boleh gerak. Aku dulu pun takut, memang ingat kena hempap dah. Lepas boleh gerak tu seram sejuk jer. Tapi, setelah aku masuk U belajar pasal tubuh badan manusia, baru lah aku tau kebenaran dia. Ni aku nak cerita sikit pasal fenomena hempap/tindih atau nama medical nyer 'sleep paralysis'.

Sleep paralysis atau dimelayukan 'lumpuh waktu tidur' adalah condition yang terdiri daripada of course la paralysis (lumpuh) yang temporary (sementara). Temporary paralysis ni selalu berlaku bila masa hendak tidur (hypnagogic paralysis) atau baru-baru bangun dari tidur (hypnopompic paralysis).

Okey, normal badan manusia bila tidur, bila masuk stage tidur yang nyenyak atau REM (rapid eye movement waktu nyenyak ni, bijik mata kita gerak-gerak) stage otak akan bagitau badan kita suruh rehat so, badan kita kira macam switch off kejap REM atonia (tader muscle tone)

Ok, otak kita pun ada switch off button dipanggil reticular activating system RAS. Bila otak dah switch off badan, dia pun auto switch off RAS ni, so tinggal automatic function (degupan jantung, bernafas etc.) jer yang on. Kiranya screensaver laaa or hibernate so, bila kita bangun, RAS switched on balik. Kita sedar fully awake state. Tapi kadang-kadang, electrical signal tidak diactivate kan oleh otak suh switch on balik badan kiter. Maka masa tu laa badan kita lumpuh seketika. Before otak activate balik, memang menakutkan tapi benar.... tapi paralysis tu tak semestinyer complete atau full..kadang-kadang partial atau sebahagian jer. Tu ada yang boleh gerakkan ibu jari, tetapi badan lain lumpuh etc..

Satu lagi, sleep paralysis ni selalu jugak datang sekali dengan hallucinations (halusinasi la) either dalam bentuk auditory (dengar bunyi pelik-pelik), visual (nampak benda bukan-bukan) atau tactile (deria sentuhan, terasa benda sentuh/hempap dll..)

Sebab-sebab atau benda-benda yang boleh mentrigger sleep paralysis:

1. Tidur dalam posisi terlentang terlalu lama


2. Jadual tidur yang tak tentu arah (irregular sleep clock)

3. Sleep/rest deprivation (tidak cukup tidur la ni...penat sangat)

4. Stress yang banyak kat otak...masalah keluarga, kewangan bla2

5. Pertukaran gaya hidup secara tiba-tiba ( macam biasa dok rumah jer, tetiba esok gi panjat gunung, kayuh basikal....heheh extreme sangat contoh aku ni)

6. Orang yang ader penyakit narcolepsy


So jangan lagi kata kena hempap dengan hantu. Korang lagi hantu sebenarnya......... tapi kalau korang yang terutamanaya kaum wanita tu kalau celik jer mata tiba-tiba kena tindih dek laki korang jangan la korang baca ayat Kursi tu..nanti tebakar lak laki.. bacalah Alhamdulillah!!!!


da keja kosong la..

***JAWATAN KOSONG*** baca2!!! penting! :)

Temuduga: Calon Jenazah

SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.


TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.


LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet. Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit. Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul. Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.


Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:

Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini: Sabda Rasulullah S.A.W:

"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.

Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.

Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah.

Wednesday, September 16, 2009

posto posto


nmpk nya tngal bpa jam lg ni ak nk blk..
huhu..
x sabo2 nk blk..
tp brg 1 habuk x packing lg ni..
nsb bek clas kaunseling td d btal kn..
dlm ati mmg x mo p dh td..
hahaha...
pas2 ustz husen col lak ckp dia nk btal clas..
ak lg la stuju...
bgai pucuk d cita ulam dtg..
haha..

k la..
d cni ak nk wt dedikasi ckit..

selamat ari rya..
mntak maap la klu da t'kasar bhsa kt spa2...
klu da 2 ak bkn sngaja...
myb niat nk b'gurau...
hehe

Monday, September 14, 2009

lebah oh lebah..


ntah kenapa..
dh 3 ari pn msih berasa lg nii..
jari ku yg kna sengat lebah 2 msih rsa lg..
dh la kna sengat 2 time befday ak..
lebah pn nk bg adiah gak kt ak..
huhu...

Thursday, September 10, 2009

my spesel day..

npa arini spesel day??
npa ya..
hahaha..

biar kn ia mnjd tnda tnya...
meh la ak bgtau..
yg sbnrnya arini adalah befday ak!!!...
dlm x sdr dh 21 umo ak ni..
sweet 21..haha..
x tua lg ni..
dlm tgh2 je ni antara peringkat dewasa dgn remaja...
huhu..
rsa cm idup ni jab ja..
ak rsa b'syukur la sbb tarikh 11/9 ni jatuh dlm bln pose..

kt cni nk ucap tahniah la spa yg 1st wish kt ak..
hehe...
adiah nyer kna la blnja ak ni kfc...

tima ksh gak kt suma yg dh wish ak..
tima ksh suma..
jasamu akn ku kenang smpai akhir hayat..huhu


Tuesday, September 8, 2009

Terapi lubang hidung

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan di sebelah kanan. Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas? Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).

Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 menit, sakit kepala akan sembuh.

Jika anda merasa penat, tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Lakukan bergili-gilir. Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga paling panas, lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya mudah sekali dingin. Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga mudah sekali marah.

Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih sesuai kepada orang dewasa.

Friday, September 4, 2009

Rahsia Mandi

KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan

untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta

berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.



Mengeluarkan racun:

Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang

dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan

tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar

supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20

minit.



Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat

menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang

dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.



Jangkitan kulit : Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal

boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam

air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian

dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam

selama 10 hingga 20 minit.



Selesema dan sakit kepala : Merendam kaki dalam air panas membantu

menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah.

Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan

pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti

lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya

selama 10 hingga 20 minit.



Insomnia : Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki

sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan

hidung, selsema dan sembelit.

Thursday, September 3, 2009

rndu sma dia..


ntah tba2 lak ak t'ingt kt bdk ni..
huhu..
myb sbb cti sem dlu ak slalu men2 dgn dia kot..
bdk ni tdo kt umah ak...
mak dia ngaja kt perak..
tiap2 mngu mak dia blk la jenguk dia...
ni kira dh dkt la ni klu x mak dia dok kt sabah,ngaja kt sna..
ni bru je dpt tukar kt perak,x smpai lg sbln...




nma pjg bdk ni ak x bpa nk ingt hehe..
yg pndek ak tau org pngil dia tisha...
bru nk msuk 1 thn, tp x reti2 lg nk jln..
haha..
dia ni sepupu ak yg paling kcek..
hehe..
dia ni bkn adk aku tau..









Tuesday, September 1, 2009

tq

____0000000000______0000000000_____
__000________000__000________000___
_000___________0000___________000__
000_____________00_____________000_
000____________________________000_
000___________THANKS__________000_
_000____________FOR___________000__
__000__________BEING_________000___
___000__________MY_________000____
_____000______FRIEND______000______
_______000______________000________
_________000__________000__________
____________000____000_____________
______________00__00_______________
____________00_____________
"English - I love you.

Arabic - a7bek

Polish - Ja Kocham Ciebie

French - Je T'aime
Hindu - Hum Tumhe Pyar Karte Hae
Czech - Miluji Te
Slovakian - Lu'Bim Ta
Italian - Ti Amo
Ukrainian - Ya Tebe Kahayu
German - Ish Libe Dish (ich liebe dich)
Chinese - Wo Ai Ni
Greek - S'agapo
Hawaian - Aloha Wau Ia Oi
Lithuianian - Tav Myliu
Korean - Sa Rang Hae Yo
Japanese - Ai Shi Te Ru
Romanian - Te Ubsec
Bosnian - Volim Te
Albanian - Te Dua
Filipino - Mahal Kita
Spanish - Te Quiero

kuku

Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan kemudian tangan kiri,
memotong kuku kaki kanan kemudian kaki kiri.

Menurut Imam an-Nawawi, sunat memotong kuku bermula jari tangan kanan
keseluruhannya daripada jari telunjuk sehinggalah jari kelingking dan diikuti
ibu jari, kemudian tangan kiri daripada jari kelingking sehinggalah ibu jari.

Sementara kuku kaki pula, bermula kaki kanan daripada jari kelingking
sehinggalah ibu jari kemudian kaki kiri daripada ibu jari sehinggalah
kelingking.

Harus seseorang itu memotong kukunya dengan menggunakan gunting, pisau
atau benda yang khas yang tidak menyebabkan mudharat pada kuku atau jari
sepertimana yang dikenali sebagai alat pemotong kuku.
Setelah selesai memotong kuku, sayugia segera membasuh tangan (tempat
kuku yang telah dipotong) dengan air. Ini kerana jika seseorang itu menggaru
pada anggota lain, ditakuti akan menghidap penyakit kusta.

Menurut kitab al-Fatawa al-Hindiyah dalam mazhab Hanafi bahawa
makruh
memotong kuku dengan menggunakan gigi kerana ia boleh mewarisi penyakit kusta.

Daripada Abu Hurairah
katanya yang maksudnya :

Sementara menurut Ibnu Hajar Rahimahullah pula, sunat memotong
kuku itu pada hari Khamis atau pagi Juma'at atau pada hari Isnin.

Rasulullah S.A.W Bersabda, Yang Bermaksud Barang
Siapa Yang Mengerat Kukunya Pada ;

SABTU :nescaya keluar dr tubuhnya ubat dan masuk penyakit.
AHAD: nescaya keluarkekayaan dan masuk kemiskinan.
ISNIN:nescaya keluar penyakit gila dan masuk sihat.
SELASA:nescaya keluar sihat dan masuk penyakit.
RABU:nescaya keluar was-was dan masuk kepapaan.
KHAMIS: nescaya keluar penyakit dan masuk penawar.
JUMAAT: nescaya keluar dosa dan masuk pahala..

Friday, August 28, 2009

kump uefa..


mntak2 slh 1 team ak msuk final...

myteam: real madrid, ac milan, juventus, chelsea

Wednesday, August 12, 2009

mlm sblum konvo

ak x tau nk tulis pa...
setelah d belek2 gmba dlm lptop ni...
gmba ni blum lg ak post kn..
so ak post la gmba ni...
gmba ni amek time mlm sblum nk konvo...
ni kt bp mall..
hajat awl nk p cni nk tmn abg paiz ni bli tali pnggang..
pas2 dh mai rmai2 ni byk la aktiviti yg ingn d laku kn..
hehee...


gmba ni d ambil sementara nk tngu tgk wyg..


ak..paiz...jalil




boring...

arini dh msuk ari ke 2 u ak cti..
bg org len mst tgh brada kt kg msg2...
b'sma fmly...
tp ak ni kt cni lg...
huhu...
maklum la dpt tket blk kg lwt...
borg yg t'amat sgt...
dh da tenet pn rsa borg lg...
xtau nk wt pa...
kt umah ni tngal ak dgn dimy je...
dia blk esk pg..
ak lak blk esk mlm...
ptg ni kna la p shoping kepek ckit...
nk bwk blk kg...
hehe...

jiwang la plak...

Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada

Sunday, August 9, 2009

~mngu2 bz~

Aduiyaiiii....dh lme x ipdate blog ni...almklum la bz je kejenye...tiap mggu ku di gnggu oleh prgram yg dtg brtubi2...xsmpai ati nk tlak sbb byk prgrm di ajk dri membe seumah....17-19/7 aku pi join Program kempmpnan Harapan(PKH 7)..trpmpn ke aku????pk2 la..camat bramal..hehehe.....prgram ni byk gak r yg aku dpt...walaupun ade gak bengang dgn jrulatih PalaPes yg nk dnda je kejenye...ble dh pgi dgn dak seumah mcm2 la prkara yg watkan aku glak...sprti xdlpai kem komandan yg sore kecik tpi nk jrit..smpai skunk msh menghantui jrtan die tu..keh..keh..keh...


Kami la 3 org yg 'brdedikasi'..hehehe..



Lepas je prgram pkh tu aku join stu prgram...bkn pe prgram ni wat kat Kedah..nk gak pi utara tu...aku jdi fasi kat sna..pdhal mse tu gak aku ajk pengisian...sje je gtl nk jdi fc sbb dh lme xjdi..hehehe...almklum la bkl jdi guru ni kna la dktkn dri dgn dak2 sklah...tpi plik npe ye cam rmai yg x pham ape tu etika fc....ade je yg xpwas ati antr kitorang sal fc ni....tpi ble post mrtem aku lpekn je la..mgkin diorg taw fc tu tuk menggembrakn dak2 je kot..hehehe..abaikan..

ni adik fc aku yg sempoi tpi gila2 skit..hehhe..


Tanggal 27 julai plak ade prgram anugrah dekan...niat aku nk mkn je..ye la dri pgi lapo je..dak seumah aku 4 org trmsuk aku yg dpt angrah dekan..kan best klu mak n abh aku ade kat sni..msti diorg bgga pye la....dh niat aku nk dpt dekan ni nk bggakan kuarga sbb diorg owez99 supprt aku n doakn kejyaan aku...mjlis ni stat petang kul 2...mmg lapo r tyme tu...
Ni sblum mkn...msg2 dpt file tuk isi sjil dekan..mknn pnuh je ats meja..Ni plak brsma ag dgn file...mke tmbok je sume...ni sume dak umah aku yg dpt dekan..cayalah korang!!!Ni plak mknan yg bkal aku sntap ptg tu.....pergh!!!...knyag gak la aku mkn...papehal aku ase bgga dgn fakulti aku sbb buat mjlis ni..

p/s: copyright kt blog joe..
hahaha..

~pesta konvo~

smlm ari konvo kt u ak ni..
smlm gak la are_bang paiz dpt dia pnya ijazah..
setelah 4 taun b'gelut dgn pelbagai onak duri akhir nya beliau dpt gak abeh kn tmpoh pngajian ni..
smlm gak akak gmok konvo gak..tp ak x smpat nk p salam2 dgn akak gmok..
tp yg pnting bnga yg ak jual 2 akak gmok bli.
haha...


ni gmba mlm sblum konvo dr kiri:org nk konvo, ak,gmok,jie



ni gmba tgk bodek papa..
hehe
tgh pomot diri kt dia kot2 dia sngkut kt ak ke..
hahah



tahniah la ats kejayaan anda..
hehehe




ak d cni nk ngucap kn tahniah kt abg paiz sbb dh tmt blja kt cni..
klu da jodoh pjg kte jmpa lg..
tima ksh la suma pngorbanan yg dh anda lakukan smada tlg ak ni wt asemen, blnja mkn,blnja tgk wyg, blnja men boling... tima ksh suma tau... suma ni ak x dpt nk gnti dgn wang rngit..
hnya ALLAh ja dpt blas suma jsa bek ang ni..
huhuhu... skali lg TAHNIAH