Followers

Search This Blog

Sunday, May 2, 2010

Wanita Saudi dilarang joging


RIYADH - Suruhanjaya Amar Makruf dan Nahi Munkar Arab Saudi kelmarin mengeluarkan larangan ke atas wanita negara itu berjoging atau melakukan senaman jasmani di sebuah bandar di wilayah Asir yang bersempadan dengan Yemen.

Larangan dibuat untuk kepentingan wanita dan bukan mengharamkan mereka bersenam selain tiada jaminan keselamatan untuk golongan hawa jika diserang penjenayah atau mengalami gangguan seksual apabila berjoging di kawasan sunyi.

Namun akhbar Al-Watan semalam melaporkan, langkah itu dipertikaikan pelbagai pihak dan mendakwa, belum pernah ada wanita yang diserang, sebaliknya ia akan menyusahkan lagi golongan tersebut untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat berjemaah.

"Kawasan laluan pejalan kaki di bandar Al-Mujaradah yang didakwa pihak suruhanjaya itu kononnya kurang terang dengan lampu, ada penagih dadah dan remaja liar sebenarnya adalah selamat," kata seorang wanita, R.S Al-Shahri. - Agensi

12 comments:

  1. mcm2 ragam manusia kat dunia nih...

    ReplyDelete
  2. kalu memudaratkan memang elok la di haramkan

    ReplyDelete
  3. betol2..tu pun untuk kebaikan para wanita...

    ReplyDelete
  4. napa dorg x tgk dr aspek lain? sediakan tmpat spt taman ke yg lebih slmat utk joging ramai2.. hehe

    ReplyDelete
  5. kalo kat malaysia mmg dh slalu je ada kena ragut time jog.. kalo dh rs xselamat,mmg ptt pn diharam kan..cr tempat laen yg lbh slmt..

    ReplyDelete
  6. jogging je keliling rumah, nak treadmill kan mahal. Kalau nak bersenam, mana2 pun boleh kan?, kalau orang dah larang, takyah jogging kat situ. Lebih baik mencegah dahulu

    ReplyDelete
  7. joging atau jalan2 kat mana2 pon bagi wanita adalah bahaya
    lebih baik cegah dr berlaku

    ReplyDelete
  8. ye baik cegah sebelum kne...

    ReplyDelete
  9. jogging pun xleh? apakah?

    cool ah gambar tue :p

    ReplyDelete